Czy dworzec kolejowy może być atrakcją turystyczną? Okazuje się, że tak. Dworzec São Bento (Estação Ferroviária de Porto – São Bento) warto wpisać na swoją listę miejsc do odwiedzenia w Porto. Ostrzegamy, że może się zakręcić w głowie, bo ciężko się zdecydować, od której strony zacząć oglądanie scen ułożonych z azulejos. Dworzec São Bento zaliczany jest do największych atrakcji miasta, z czym w pełni się zgadzamy.
Zatem ruszamy na dworzec.
Dlaczego dworzec São Bento w Porto jest wyjątkowy
Wnętrze dworca São Bento wyłożone jest ponad 20 tysiącami płytek – azulejos, które przedstawiają sceny z burzliwej historii Portugalii oraz scenki rodzajowe.
Azulejos pokrywają powierzchnię ok. 550 metrów kwadratowych. Produkcja płytek w Fábrica de Sacavém trwała od 1905 do 1916 roku. Oczywiście za tymi płytkami stoi ich autor – Jorge Colaço. Ten sam, który zaprojektował fasadę kościoła św. Ildefonsa w Porto.
Krótka historia dworca São Bento
Pomysł zbudowania dworca w Porto zrodził się w 1887 roku, lecz dopiero po zaakceptowaniu przez Ministerstwo Robót Publicznych rozpoczęto prace (1890).
Najpierw zaczęto od najtrudniejszego elementu, czyli od przekucia tunelu w skałach. Skomplikowane prace trwały kilka lat.
Następnie José Marques da Silva zaprojektował dworzec w stylu neoklasycyzmu, a budynek zaś oddano do użytku w 1915 roku. Warto wspomnieć, że da Silva zaprojektował także budynek Teatru Narodowego São João w Porto (Teatro Nacional São João).
Przy okazji koniecznie trzeba nadmienić, że dworzec wzniesiono na ruinach klasztoru benedyktynów (Mosteiro de São Bento de Avé-Maria). Klasztor z 1518 roku od dawna był już ruiną, bo po pożarze w XVIII wieku nigdy nie wrócił już do świetności.
Ciekawostka – w 1900 roku kamień węgielny pod budowę położył sam król Carlos I.
Azulejos na dworcu w Porto
Z pewnością azulejos z dworca przemawiają do Portugalczyków mocniej niż do turystów, którzy niekoniecznie orientują się w historii Portugalii.
Co przedstawiają sceny na dworcu?
Można zobaczyć obrazy upamiętniające:
- bitwę pod Valdevez (Encontro de Valdevez), która rozegrała się w 1140 roku. Dla Portugalczyków ta bitwa to symbol walki o niepodległość kraju.
- Egasa Moniza i króla Kastylii Alfonsa VII (Entrega de Egas Moniz). Egas Moniz to bohater narodowy z XII wieku, który odpowiadał za edukację księcia Afonso Henriquesa, przyszłego króla Portugalii. Ukorzył się przed królem za występek swojego wychowanka.
- ślub króla Dom João I z Filipą de Lencastre w 1387 roku (Casamento de Dom João I com Dona Filipa de Lencastre). Dom João I został królem Portugalii w 1385 roku i zapoczątkował dynastię Avis, a ślub potwierdzał przymierze portugalsko-angielskie, które nadal obowiązuje,
- zdobycie Ceuty 21 sierpnia 1415 roku (Conquista de Ceuta). Pewnie o Henryku Żeglarzu kiedyś słyszał_ś na historii,
- wkroczenie króla Portugalii Jana I do Porto w 1387 roku.
Mniejsze kompozycje to scenki rodzajowe, które są bardziej zrozumiałe dla turystów.
Estação Ferroviária de Porto – São Bento
Dworzec kolejowy São Bento w Porto to stacja czołowa. Czym jest stacja czołowa? To taka stacja, na której kończą się tory. W Polsce mamy mało takich dworców – chyba najbardziej znane to Zakopane i Łódź Fabryczna. A na drugim końcu peronów zaczyna się tunel.
Jak dotrzeć na dworzec São Bento
Zwiedzając Porto, z pewnością będziesz przechodzić koło dworca São Bento i stacji metra o tej samej nazwie. Znajduje się w centrum miasta, na wprost wylotu ulic Rua de Mouzinho da Silveira i Praça da Liberdade.
Podsumowanie
Czym byłaby Portugalia bez azulejos? Okazuje się, że nawet dworzec kolejowy może być dziełem sztuki. Szwendając się po cudownym Porto, wpadnij na São Bento, bo warto.