Porto – azulejos na dworcu São Bento

Czy dworzec kolejowy może być atrakcją turystyczną? Okazuje się, że tak. Dworzec São Bento (Estação Ferroviária de Porto – São Bento) warto wpisać na swoją listę miejsc do odwiedzenia w Porto. Ostrzegamy, że może się zakręcić w głowie, bo ciężko się zdecydować, od której strony zacząć oglądanie scen ułożonych z azulejos. Dworzec São Bento zaliczany jest do największych atrakcji miasta, z czym w pełni się zgadzamy.
Zatem ruszamy na dworzec.

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, zegar nad wejściem.

Dlaczego dworzec São Bento w Porto jest wyjątkowy

Wnętrze dworca São Bento wyłożone jest ponad 20 tysiącami płytek – azulejos, które przedstawiają sceny z burzliwej historii Portugalii oraz scenki rodzajowe.

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, płytki azulejos.

Azulejos pokrywają powierzchnię ok. 550 metrów kwadratowych. Produkcja płytek w Fábrica de Sacavém trwała od 1905 do 1916 roku. Oczywiście za tymi płytkami stoi ich autor – Jorge Colaço. Ten sam, który zaprojektował fasadę kościoła św. Ildefonsa w Porto.

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, płytki azulejos z widokiem lokomotywy parowej.

Krótka historia dworca São Bento

Pomysł zbudowania dworca w Porto zrodził się w 1887 roku, lecz dopiero po zaakceptowaniu przez Ministerstwo Robót Publicznych rozpoczęto prace (1890).

Porto, dworzec São Bento. Pociąg podmiejski przy zadaszonym peronie.

Najpierw zaczęto od najtrudniejszego elementu, czyli od przekucia tunelu w skałach. Skomplikowane prace trwały kilka lat.

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, pociąg podmiejski wjeżdża do tunelu przy końcu peronu.

Następnie José Marques da Silva zaprojektował dworzec w stylu neoklasycyzmu, a budynek zaś oddano do użytku w 1915 roku. Warto wspomnieć, że da Silva zaprojektował także budynek Teatru Narodowego São João w Porto (Teatro Nacional São João).

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, sufit

Przy okazji koniecznie trzeba nadmienić, że dworzec wzniesiono na ruinach klasztoru benedyktynów (Mosteiro de São Bento de Avé-Maria). Klasztor z 1518 roku od dawna był już ruiną, bo po pożarze w XVIII wieku nigdy nie wrócił już do świetności.

Ciekawostka – w 1900 roku kamień węgielny pod budowę położył sam król Carlos I.

Azulejos na dworcu w Porto

Z pewnością azulejos z dworca przemawiają do Portugalczyków mocniej niż do turystów, którzy niekoniecznie orientują się w historii Portugalii.

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, płytki azulejos, pośrodku wejście na peron.

Co przedstawiają sceny na dworcu?

Można zobaczyć obrazy upamiętniające:

  • bitwę pod Valdevez (Encontro de Valdevez), która rozegrała się w 1140 roku. Dla Portugalczyków ta bitwa to symbol walki o niepodległość kraju.
  • Egasa Moniza i króla Kastylii Alfonsa VII  (Entrega de Egas Moniz). Egas Moniz to bohater narodowy z XII wieku, który odpowiadał za edukację księcia Afonso Henriquesa, przyszłego króla Portugalii. Ukorzył się przed królem za występek swojego wychowanka.

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, płytki azulejos. Scena pokazująca Egasa Moniza i przed królem Kastylii Alfonsem VII.

  • ślub króla Dom João I z Filipą de Lencastre w 1387 roku (Casamento de Dom João I com Dona Filipa de Lencastre). Dom João I został królem Portugalii w 1385 roku i zapoczątkował dynastię Avis, a ślub potwierdzał przymierze portugalsko-angielskie, które nadal obowiązuje,

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, płytki azulejos. W górnej części ślub króla Dom João I z Filipą de Lencastre. Poniżej scena zdobycia Ceuty przez Henryka Żeglarza.

  • zdobycie Ceuty 21 sierpnia 1415 roku (Conquista de Ceuta). Pewnie o Henryku Żeglarzu kiedyś słyszał_ś na historii,

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, płytki azulejos. Scena zdobycia Ceuty.

  • wkroczenie króla Portugalii Jana I do Porto w 1387 roku.

Mniejsze kompozycje to scenki rodzajowe, które są bardziej zrozumiałe dla turystów.

20230113_122856-inkPorto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, płytki azulejos. Scena rodzajowa, wóz zaprzężony w woły przejeżdża przez rzekę, na rzece łódź, w której siedzi kobieta z dzieckiem. Jeszcze jedna postać wchodzi do rzeki.

Estação Ferroviária de Porto – São Bento

Dworzec kolejowy São Bento w Porto to stacja czołowa. Czym jest stacja czołowa? To taka stacja, na której kończą się tory. W Polsce mamy mało takich dworców – chyba najbardziej znane to Zakopane i Łódź Fabryczna. A na drugim końcu peronów zaczyna się tunel.

Porto, dworzec São Bento. Pociągi podmiejskie przy peronie. N końcu peronu zaczyna się tunel.

Jak dotrzeć na dworzec São Bento

Zwiedzając Porto, z pewnością będziesz przechodzić koło dworca São Bento i stacji metra o tej samej nazwie. Znajduje się w centrum miasta, na wprost wylotu ulic Rua de Mouzinho da Silveira i Praça da Liberdade.

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, płytki azulejos.

Podsumowanie

Czym byłaby Portugalia bez azulejos? Okazuje się, że nawet dworzec kolejowy może być dziełem sztuki. Szwendając się po cudownym Porto, wpadnij na São Bento, bo warto.

Porto, dworzec São Bento. Wnętrze dworca, sufit i płytki azulejos.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top