Most Ludwika I w Porto – cud myśli technicznej, który połączył brzegi rzeki Douro. Zachwyca lekkością konstrukcji. Jak to możliwe, że majestatyczne granitowe skały spiął ażurowy, a jednocześnie potężny most? Dowiedz się więcej o tej niezwykłej i jakże praktycznej atrakcji Porto.
Most Ludwika I w Porto – historia w skrócie
Most tak samo dziś zachwyca lekkością i ogromem, jak wtedy, gdy go zbudowano. Budowę mostu rozpoczęto w listopadzie 1881 roku, a do użytku został oddany 31 października 1886 roku. Nadano mu imię panującego wówczas władcy, czyli Ludwika I (Ponte Dom Luís I).
Pierwszy projekt mostu w Porto przedstawił Gustave Eiffel w 1879, lecz jednokondygnacyjny most nie spełnił oczekiwań władz miasta.
W 1881 konkurs wygrał jego uczeń Théophile Seyrig, którego projekt ostatecznie zrealizowano. Czy Seyring przypuszczał, że jego dzieło będzie przyciągać do Porto miliony turystów z całego świata?
Ciekawostka – gabinet Eiffela można oglądać w Porto w Palácio da Bolsa. Eiffel jest autorem mostu kolejowego Maria Pia w Porto (1877).
Most Ludwika I – najważniejsze fakty
- 2 poziomy komunikacyjne,
- długość mostu: 385,25 m,
- waga mostu: 3045 ton,
- wysokość mostu: 45 m,
- łuk mostu: maksymalna rozpiętość: 172 m,
- łuk mostu: maksymalna wysokość 44,6 m,
- Projektant: Théophile Seyrig.
Zwiedzanie mostu Ludwika I
Z nabrzeża Ribeira można podziwiać od dołu cudo myśli technicznej XIX wieku, Ponte Dom Luís I. Na górny poziom mostu możesz dostać się od strony katedry Se. Możesz też przejść z dzielnicy Ribeira dolnym poziomem na drugą stronę rzeki.
A gdyby było Ci nadal mało, to jeszcze możesz przejechać przez most transportem szynowym. Warto wspomnieć, że tramwaje kursowały przez most Ludwika I już od 1908 roku, a teraz przez most przejeżdża metro (linia D). Majestatyczny most znajduje się na odcinku pomiędzy stacjami São Bento i Jardim do Morro. Na stronie Metro do Porto możesz oczywiście sprawdzić rozkład jazdy i koszt pzejazdu.
Niech Cię nie zmyli wygląd pojazdów, które są raczej nowoczesnymi tramwajami, ale w lokalnej terminologii to pojazdy metra. Kursują zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni.
Teraz można spacerować po moście do woli. Początkowo jednak korzystanie z mostu było płatne, gdyż most łączył 2 miasta – Porto i Vila Nova de Gaia. Opłaty zniesiono w 1944, gdy miasta się połączyły.
Podsumowanie
W naszym odczuciu most Ludwika I robi największe wrażenie w nocy. Wygląda wręcz magicznie. Z każdego miejsca prezentuje się zjawiskowo, choć naszym zdaniem najlepiej podziwiać go po zachodzie słońca od strony Vila Nova de Gaia.
Jeśli był_ś w Porto, to daj znać w komentarzu, jakie wrażenie na Tobie zrobił most Ludwika I.